A Világítástechnikai Társaság felkérésére a szektorban tevékenykedő cégeknek, egyetemek képviselőinek, szakembereinek tartottunk előadást olyan kommunikációs alapvetésekkel kapcsolatban, melyek segíthetik őket a hatékony tervezésben és megvalósításban.

A tudatosság, egységesség, egyszerűség és hatékonyság négyes hívószó fontosságára igyekeztünk felhívni a figyelmet, mivel azt tapasztaljuk, hogy a nagy trendkövetésben sokszor feledésbe merülnek a legfontosabb kommunikációs irányelvek, amelyeket bizony nem érdemes figyelmen kívül hagyni.

 

Tudatosság

 

Legyen szó B2B vagy B2C kommunikációról, online vagy több eszközt alkalmazó integrált kommunikációról, tudatosság nélkül nem lesz olyan hatékony és erős egy kampány, valamint egy márka által kialakítani kívánt image, mint amilyen lehetne, ha stratégiailag átgondolt, taktikailag megtervezett lépésekre épül.

Mindenek előtt kutassunk, elemezzünk, tájékozódjunk és legyünk tisztában a saját termékeinkkel, szolgáltatásainkkal.

 

Kövessük a következő lépéseket:

/   Ismerjük meg a piacunkat
/   Jelöljük ki pontosan a célcsoportot és szokásaikat
/   Lássuk tisztán, hogy mekkora budgetet szeretnénk egy-egy projektre fordítani
/   Határozzuk meg az üzeneteket
/   Dolgozzuk ki a stratégiát
/   Határozzuk meg a KPI-okat
/   Elemezzük ki az eredményt és vonjunk le következtetéseket

 

A tervezés során kell felmérnünk, hogy a kommunikációs eszköztárból és felületekből melyeken célszerű jelen lenni. Fontos, hogy ne ott kommunikáljunk, ahol szeretnénk, ahol divatos, hanem ott, ami számunkra valós eredményt hoz.

A mai tartalomfókuszú, online kommunikációs világban a tartalommarketingé a főszerep. Jól megfigyelhető, hogy aki kommunikálni kezd és akar, tartalmat gyárt, legalábbis ez a kényszer van rajta. Ám a kényszer sokszor olyan kontenteket szül, amelyek nem hatékonyak, nem konvertálnak, irrelevánsak, nem megfelelően reprezentálnak egy adott márkát.

A tartalomgyártás fő platformját a saját, online felületek adják, mint pl. a honlap, a blog, a social csatornák (Facebook, Instagram, LinkedIn stb.) a videómegosztók, vagy az Edm.

A holnap kivételével ezek mind folyamatos tartalomelőállítást igényelnek, azonban nem mindenkinek kell minden felületen jelen lenni. Ha viszont egyszer úgy döntünk, hogy a nyilvánosság elé lépünk, nem hagyhatjuk magára a csatornát.

Vagyis fontos felismerni, hogy a saját közönségünk, célcsoportunk médiumai leszünk, akiknek értékes, releváns, minőségi információkat kell átadnunk, amelyek edukatív, image vagy üzletszerzési célokat támogatnak.

Itt kerül képbe az integrált kommunikáció, ugyanis az online kommunikáció annak egy eleme, egy-egy projekt kiterjesztése. Amennyiben offline projekteket, kampányokat valósítunk meg, az már jó alapot ad az online kommunikációra is.

 

Egységesség

 

Egységesség nélkül nem lesz hatékony a kommunikáció!

Ha mást kommunikálunk a különböző csatornákon vagy különböző aktivitások során a márkáról, egy projektről, az biztosan zavart okoz a fejekben, ami rövid és hosszú távon is problémákat okozhat a brand beazonosításában, továbbá az értékesítés csökkenéshez vezethet.

Ez nemcsak az üzenetekre igaz, hanem a képi világra és a stílusra is.
Az online kommunikációban a visszakereshetőség miatt ez különösen fontos, de mindig egy projekt egészét tekintve érdemes gondolkodni.

 

Egyszerűség

 

“Az egyszerűség arany középút a túl kevés és a túl sok között.”
Steve Jobs

 

Az egyszerűség elvére a kommunikáció során mindig törekedni kell!

Fontosak az egyszerűen megfogalmazott üzenetek!
A bonyolult, csak a szakértők által érthető, szakkifejezésekkel teli nyelvezet nem csupán a megértést teszi nehézzé, de egyben el is idegenítheti a lakosokat és a nem szakmai célcsoportokat a célok, üzenetek megértésétől. Ezért szakmai nyelvezetet csak a professzionális szférát érintő célcsoport esetében javasolt használni, de az egyszerűség elvére a kommunikáció során mindig törekedjünk.
A lényeg, hogy a célcsoport hamar értelmezze a számára szükséges információt.

Használjuk következetesen a kommunikációs csatornáinkat, azok legyenek egyértelműen átláthatók, így megkönnyítjük az üzenetek közvetítését.

Figyeljünk az információk optimális elhelyezésére! A cél ugyanis az is, hogy az adott célcsoportnak tudomása legyen arról, hogy miként juthat a megfelelő és friss információhoz (pl. regisztráljon a hírlevélre, jöjjön el egy konferenciára, stb.).

 

Hatékonyság

 

Minden mindennel összefügg! A kommunikációs eszközök és csatornák hatással vannak egymásra és ebből kifolyólag támogatják is egymást.

A kommunikációs kampányok mérhetősége változó. Vannak, melyek direkt, vannak, amik indirekt módon érik el hatásukat, valamint az is különböző lehet, hogy rövid vagy hosszú távon mutatnak valós eredményt.

Többféle – ún. puha és kemény indikátort – vehetünk alapul, de bármelyik mérőszám alapján definiáljuk a kampány sikerességét, nagyon fontos, hogy már az elején tiszta fejjel gondolkodjunk, ne legyenek irreális elvárásaink.

 

Lépjen velünk kapcsolatba, ha együtt gondolkodna a Sans Clichével a következő kampányáról!

 

Kép forrása: map028.com